Catalog#: plana-P alga049
Format: Vinyl, LP, Album
Country: Italy
Released: 2015
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A Bells Studies 22:33
B1 Bells 5:50
B2 Confiscated Bell Tape, Pt. 1 5:05
B3 Confiscated Bell Tape, Pt. 2 5:13
B4 Dumb Bell Tape 4:35
ミッドタウンのクァジーモドと呼ばれたCharlemagne Palestineの初期チャーチベル・ワークス
鐘塔の螺旋階段を上り、街全体を望む最上部へ。シャルルマーニュ・パレスタインの「地獄の鐘」は、7年の間、ニューヨーク5番街53丁目のサウンド・メインマスト(音の柱の意)になった。本作は若きパレスタインの「鐘」に関するレコーディングのコレクションである。A面は催眠的な響きから密度を増し、爆発へ加速してゆく激しい鳴鐘が記録されたアルバム1枚分のリール・テープ「ベル習作」。短い習作からなるB面は、「コンフィスケイト(押収された)・ベル・テープ」の2パートと、「ダム(物の言えない/ばかな)・ベル・テープ」からの抜粋。いずれのトラックも1965年前後に作者自身によりワインテイクで録音され、50年もの間一度も聴かれることがなかった。ニューヨークの高校、ミュージック&アーツに通っていた1963年、当時15才のパレスタインは、近代美術館の通りにある聖トマス教会のカリヨンの衝いてみないかと声をかけられた。カリフォルニア芸術大学で学ぶためニューヨークを離れる1970年まで、彼は毎日午後5時から30分間テイラー・ベルを鳴らし、その官能的な響きに没頭した。やがてミッドタウンの「クァジーモド」(ディズニーの「ノートルダム大聖堂」に登場する鐘衝き青年)として知られることになり「クランデダダンバアアアアンン」という喧しい鳴鐘法はムーンドッグやジョン・ケージ、トニー・コンラッドのファンの注意を引きつけた。(レーベルインフォより抜粋・訳)
High up in a tower, accessible only by a spiral staircase that led to a concrete platform above the whole city, Charlemagne Palestine's "HellsBells" became the sonic mainstay of 53rd Street and 5th Avenue, NYC, from 1963 to 1970. In 1963, while attending The High School of Music & Art in New York, the 15-year-old Palestine was asked if he'd be interested in playing a 26-bell carillon at the St. Thomas Episcopal Church. He decided that he loved the voluptuous Taylor bells, and played them every day from 1963 to 1970, when he left New York to study and teach at CalArts. During his time above 53rd and 5th, Palestine became known as the Quasimodo of midtown NYC, and his dissonant and "klanggdedangggebannggg" style of playing attracted a diverse group of fans, from Moondog to John Cage to Tony Conrad, among others. Palestine was able to continue playing his clanging-bell soap operas for seven years, dinggdonggingggg every late afternoon and Sunday mornings. This LP collects some of the most relevant recordings from those early days. Side A presents the complete reel-tape "Bells Studies," an intense, pulsating work in five movements. It begins with slow, hypnotic, large sonorities and accelerates into more dense and maximal explosions. Side B collects some shorter studies: "Bells," the two parts of "Confiscated Bell Tape," and an excerpt from "Dumb Bell Tape." Each track was recorded by the composer in single takes around 1965 and unheard since, until now. - alga marghen
CharleBelllzzz at Saint Thomas CD
(Alga Marghen: The Golden Research, 2015) ▲