2016年3月20日日曜日
[039] C-Schulz - 4. Film Ton
Label: Extreme
Catalog#: XCD 013
Format: CD, Album
Country: Australia
Released: 1992
DISCOGS
1 Plätze, Pt. 1 1:21
2 Plätze, Pt. 2 2:02
3 Plätze, Pt. 3 1:52
4 Ich lausche dem Rauschen 4:15
5 Gala 4:47
6 Ufer, Pt. 1 4:14
7 Ufer, Pt. 2 4:15
8 Fluter 5:05
9 Brücke 2:46
10 Überland 2:40
11 Unterland 5:21
12 Pforte 3:52
listen sample
ケルン出身のオーボエ奏者/作曲家C-Schulz(C-シュルツ)。Marcus Schmickler(マルクス・シュミックラー)やHajsch(ハーシュ)ら同郷作家と複数のユニットで活動し、ソロでは、90年代半ば以降「サウンド・オブ・ケルン」と呼ばれた音楽シーンの拠点、A-Musikの設立メンバーFrank Dommert(フランク・ドマート)が主宰するEntenpfuhlとSonigから、それぞれ2枚のアルバムを発表。本作は91年録音、92年にオーストラリアのレーベルExtremeからリリースされたソロ3作目にあたる「映画の音響」。既成のレコードから抜き出された俗っぽいサンプルやエレクトロニクスが交雑したインダストリアル・スキゾであった前作から、夢とも現実とも区別がつかないアブストラクトな音像は変わらず。今作ではチェロ、ダブルベース、ヴィオラ、トロンボーンに自身のオーボエとサックスが加ったモダンクラシカルな器楽アンサンブルを前面に、海辺の風景音や跫音、回想的な音響演出が浮き沈み、首尾一貫したシリアス/サスペンスのムードで刻々と転換してゆく主人公不在のサウンドシネマ作品に。エンディング "Pforte" は、イタリア映画「愛の嵐」の主題曲のリワーク。
4. Film Ton has a filmic quality that creates vivid images of mystery and intrigue. Unlike most sound tracks which rely heavily on the visuals, the music by C-SCHULZ creates its own narrative which carries the listener on an enthralling journey. “Pforte”, the reworking of “Il Portiere di Notte”, (The Night Porter), a song written by Danielle Paris as the theme for the film directed by Liliana Cavani, is a highlight of this evocative album.
C-SCHULZ is a classically trained oboeist who has branched into electronic instruments in the tradition of the renowned German artists of the 60’s, namely CAN, CLUSTER, NEU and STOCKHAUSEN. CHRISTOPH KAHSE is a pianist of mutual ability and intent who has worked previously with C-SCHULZ on other singles projects. “4. Film Ton” represents a major collaboration in composition and musical ideas to achieve a seamless
self-contained album.
The ability of “4. Film Ton” to draw the listener inside the music is a rare event, unfolding on many levels with repeated listenings. “4. Film Ton” is a seductive and imaginative experience. ▲